LANDVERHUIZERS
Een prachtig nieuwe thematisch dansvoorstelling over mensen die zich tussen 1890 en 1930 vanuit Europa elders op de wereld vestigden.
Men gaf alles op. Men had alleen elkaar, de schamele bezittingen die pasten in hun koffers en hun culturele identiteit om zich aan vast te klampen.
Iedereen sprak een andere taal, maar iedereen had een soortgelijke hoop voor de toekomst en droomde ervan het grote geluk te vinden.
WERKZAAMHEDEN:
Concept, fotografie, website, programma & theaterregistratie
PROJECT KWAK: DURF JIJ HET AAN?
Veel van ons zijn opgegroeid met een knuffel. Op jonge leeftijd gekregen en vaak jaren metgezel in ons jonge leven. De knuffel was er altijd, een luisterend oor die alles van je weet. Die geen mening heeft, je van advies voorziet en je troost geeft wanneer je het nodig hebt. Dit is Project Kwak.
Voor dit project ben ik op zoek naar volwassen met hun knuffel, die zich samen willen laten portretteren. Even terug naar het kind van vroeger, even terug naar de kwetsbare relatie met jouw knuffel.
BEELDFEUILLETON ‘DIALOOG’
Van oktober 2015 tot februari 2016 loopt het “Beeldfeuilleton” tussen Willemien van Gurp en Bart van Uitert. De enige afspraak is dat wij elkaar met een zekere regelmaat een beeld opsturen. Geen thema, geen kaders. Zo reageren wij op elkaars werk. Dat doen wij via de post. Postzegel plakken en in een envelop. Want naast het beeld is het materiaal en de beleving daarvan een belangrijk onderdeel van het project. Zo onstaat een dialoog in twaalf beelden, die als vanzelf een boodschap in zich hebben. Een boodschap die past in de tijd en in onze belevingswereld.
De foto’s en kunstwerken worden gepresenteerd in 6 afzonderlijke ‘wandboeken’. Zo nodigen wij de bezoeker uit een kijkje te nemen en onze dialoog te volgen.
Willemien van Gurp | Beeldend kunstenaar
Ik heb een passie voor beeldend werken. Ik vind het altijd weer bijzonder om tijdens tekenen, schilderen, kleien in een flow te komen. Ik start met een vorm en reageer daar weer op, er ontstaat een dialoog tussen het werkstuk en mij. Een soort ontvankelijkheid, alsof een beeld me gegeven wordt. Ook geniet ik van het maken van snelle tekeningen, het neerzetten van de kern, met een krachtige lijn. Op dit moment werk ik met het thema “geworteld voelen”.
BLIKVANGER 525
In het jaar waarin ik 52 wordt, 25 jaar getrouwd ben en de 52 weken van het jaar voor ons liggen, start ik het project ‘Blikvanger 525′. Hierin deel ik mijn blik op de wereld in een FotoWeekBlog. Elke week een foto, met een kort verhaal. Een foto uit de wereld die ons laat verbazen, verwonderen, een glimlach op ons gezicht brengt, tot nadenken stemt of haar schoonheid laat zien. Niets is wat het lijkt, soms is er tijd of een tweede blik nodig om iets werkelijk tot ons door te laten dringen. Er is inspiratie genoeg en met ‘Blikvanger 525′ wil ik door mijn foto’s die glimlach, frons en/of verwondering delen. Ik nodig iedereen van harte uit om zijn of haar ‘blik op de zaak’ met mij te delen.
‘IK WEET WAAR JOUW HUIS WOONT’
Sinds 2011 verzamel ik huisnummers. In hun vormgeving en uitvoering geven ze ons inzicht in de historie van een pand en/of de bewoners. Deze sinds 1800 voorgeschreven gewoonte, maken ons zelfs thuis, tot een nummer. ’Ik weet waar jouw huis woont’ geeft een bonte verzameling uitingen van de persoonlijkheid van de bewoners. Ook hier laten wij zien dat wij uniek (willen) zijn. De serie bestaat (maart 2017) uit ruim 120 nummers, gemaakt in 21 steden in Europa. De verzameling wordt constant aangevuld en is compleet als ik nummer 9 t/m 303 verzamelt heb. Het laagste en hoogste nummer waar ik (tot nu toe) zelf ooit woonde. Foto’s worden gemaakt wanneer ik onderweg ben of op reis ga. Een huisnummer moet ik ‘ontmoeten’, ik ga er niet speciaal voor op pad
‘KLEDING MET KARAKTER’
Ons mooi kleden en beschermen tegen externe invloeden is een onderdeel van onze menselijke natuur, thema van Apeldoorn Fotostad.
Ik heb mij zich laten inspireren door de najaarscollectie van Witteveen Herenmode. De kleding is, naast de goede kwaliteit, herkenbaar aan de bijzondere details.
In de etalage en in de winkel een serie van 11 foto’s. Soms in zijn geheel en soms in detail, geven de foto’s een beeld van het eigen karakter van de kleding.